الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

رواية ايمان الجزء الثاني الاخير

انت في الصفحة 1 من 10 صفحات

موقع أيام نيوز

الفصل السابع
الحزن شعور قاس يفقد صاحبه كل معاني الحياة يجعله دوما مشغول البال مجروح محاولا الخروج دوما من تلك المعضلة لكنه ليس بالأمر الجيد فلم يكن يوما حل لأي أمر مهما عظم هذا الأمر فلا يصح أن نتركه يتسلل إلى الانفس فېقتلها ويسيطر عليها بتسلطة . . علينا دوما أن نعمل على حل ما يواجهنا من مشاكل دون التخاذل والاختباء وراء خوفنا ويأسنا ولا ننكر أن الحزن قد يكون دافعا للابداع ودافعا للتقدم برغم ما يحمل ببطانة من الم فحتى شعرائنا على مر العصور لم يبدعوا لولا ما مروا به من تجارب قاسېة على اختلافها فانعكست على أشعارهم وكلماتهم . ولكن لكل شخص اسلوبه الخاص بالحزن والافصاح به وعنه .

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
لتأتي قصتنا بواقع مؤلم يعرض الجميع للوقوع بالاحزان دوما .
كانت الأم تتحدث پبكاء وحزن لما تفتقر مما ارهق الفتاة وجعلها تبكر هى الأخرى وتهرول الى الداخل حتى لا تكون مصدر مرهق للأخرين اكثر من ذلك . . بينما الأب مقبض بفكيه على شفتية السفلية في ضيق ولكن الأن من أجل زوجته . . فهى أم ومن حقها ان تفرح من اجل فتاتها وتطمئن عليها ليفرج عن شفتيه وهو يقترب منها ليؤازرها قائلا في ربتتة حنونه منه طب استهدي بالله . . وان شاء الله هتتحل .
اه والله . . لبكرة تتحل وهتيجي تشتكي ان بينتك مشغولة بجوزها وعيالها مبتجيش تسأل عليكم وتقولي يارتها كانت خلتها جمبك من غير جواز . . روقي كده . . روقي يامرات أخويا وربك هيحلها ان شاء الله قالتها الشقيقة الصغرى وهى تتوجه نحو زوجة اخيها الباكية وهى تحاول ان تتمالك نفسها من البكاء برغم ما تقترفه هى الاخرى فحالها لا ليس بأفضل من حال ابنة شقيقها لتكمل بأسى طب بذمتك مش كده احسن من انها تتجوز واحد ويطلع خاېن ويجبلها ضرة وترجع بيت اهلها زي حلاتي لمجرد انها مش قابلة .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
بينما الشقيقة الوسطى تبكي بالفعل فقد اصابت اختها الهدف فأبنتها هدي تبتعد عنها وتشتاق دوما لرؤياها وهى دوما مشغولة بزوجه ودائمة التعلل لها بمشاكل الحياة..وحالة شقيقتها البائسة أيضا تؤلمها لما يشوبها من حزن
. بينما الكبرى تحرك رأسها بأسى فابنة شقيقها يابسة العقل . . مدللة لا تعطي لهن الفرصة حتى تفهم مقصودهن . . فهن يردن ان تعطي نفسها فرصة فقط ولكن هذا الرفض الغير مبرر جعلها تفكر بشئ اخر ومض بعقلها بعدما شاهدت حالة الفتاة لتهتف قائلة وكأنها التمست الحل لتلك المعضلة وبرغم حزنها ايضا على حال شقيقتها التي تمسح العبرات العالقة في محاولة لتهدئة نفسها الثائرة وتحت انظار الجميع الشاخصة بها والتي جعلتها تهتف قائلة 
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
بصبوا بقى يا جماعة . .البت دي مش هيهديها غير الشيخ صالح المحمدي ..دا واصل وهو الى هيجيب الخير على ايديه ان شاء الله.
انصتوا لها جميعا مصوبين نظراتهم تجاهها في انتظار ان تبسهم المعلومات الكافية عن قصدها ليهتف أخيها قائلا بأستفهام تقصدي ايه ياام سامح . . ومين الشيخ صالح المحمدي دا . . وايه داخلوا غي موضوع سيهام اتفضلي اتكلمي ساكتة ليه 
دا شيخ مبروك وابن حلال . . بيعالج بالقرآن . . من غير ولا حاجة. قالتها ام سامح بأختصار وحماس افزعه .
ليهتف ابو سيهام هادرا بها ايه الكلام الفارغ الي بتقوليه دا . . انتى اتهبلتي ياام سامح .. دجال عيزاني اودي بنتي لدجال . للدرجاتي الغباء اتحكم فيكم .
لتأكل المسافه بينه وبينها بخطوة واثقة فهى لم تخطئ فهذا الشيخ لا يفعل شئ مكروه . . بل يستخدم القرآن الكريم . . وهذا يجعلهن يصدقون كلماته لذلك هتفت بحماسة لا ياخويا كفانا 
لتتدخل ام هدي الشقيقة الوسطى قائلة بحماسة طب والله فكرة دا الشيخ صالح المحمدي صالح وفالح ..لتكمل مستطردة وهى تحرك يدها كوسيلة للشرح دا ديك النهار اخدتله البت هدي لما كانت ڠضبانة وواقفة على الطلاق
مع جوزها . . قام رقاها وقعد يتكلم معاها كلام في الدين لغاية مربنا اذن لها بالهداية ومن يومها مشفتش وشها ولزقة مع جوزها زي ضله وحتى مبتفكرش تسئل علينا ولو بالتليفون حتى ..بس هقول ايه المهم انها بخير .
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
لا والله . . انت مصدقة نفسك انت وهى . . مش مكسوفين لما تخرجو عن الملة والدين وانتو بتترددوا على المشايخ والمشعوزين .
تدخلت الاخت الصغرى قائلة في هدوء طب استهدى بالله يا اخويا . .مش يمكن يكون خير . . دول بيقولوا بيعالج بالقرآن الكريم . . يعني مش حرام . . في ناس ربنا
وهبهم نعمة وبركة وفي رقوتهم الشفاء من اي علة وثقم .
 كيف له ان يصدق في هذا إلأمر . . هل على آخر الزمن يفعل تلك الأفعال ويتوجه بأبنته لتلك الابواب لتطرقها وتسير في دروبها العقيمة . . لن يقلل بقيمة فتاته . . فهو ليس مقتنع بهذا الامر من رمته ليهتف قائلا بحزم يشوبه الاهتزاز اانا قلت بلاش كلام فاضي . . انا مش اهبل علشان اودي بنتي لراجل يحط ايده عليها وهو غريب عنها . . دا يبقى كفر وابقى راجل ديوس علشان اسيبها ليه يلمسها ويحط ايده عليها واظن انا معايا حق لان لا يحق لرجل ان يلامس النساء بأمر الدين ولو حتى علشان يرقيها دا في حرمانية كبيرة وانا مقدرش على عقاپ ربنا لينا .
تؤثر تقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار على أسعار السيارات، حيث يؤدي ارتفاعهما إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تدخلت الام وقد اتتها فكرة لتساعد في حل تلك المعضلة لتتشبس برجاء نظراتها اليه ليتفهمها قائلة في رجاء طب علشان خطريياةابو سيهام متخدش الموضوع من الناحية دي .. ممكن الراجل يحط ايده على كتفك انت وانت تحط ايدك على كتف بنتك واهو ممكن يسقيها مية مرقية وميلمسهاش خالص زي معمل مع هدى . . يمكن تتحل تلك العقد والعكوسات الي صيباها ياحبة عنها وطالما الراجل مطلبش حاجة من الي غيره بيطلبها .. يبقى علينا نحاول نحل الموضوع بالهوادة ونخليه يجبلها ازازة مية مرقية . . بيقولوا دي مبروكة . . وبتحل العقد . ويمكن يكون فيها الحل .
اومي لها الاب بقلة حيلة منه ليزفر بتنهيدة أستغفر الله العظيم ورمقها بشك فكيف لها ان تعلم كل هذا لتمتم قائلا طب وانتي عرفتي منين الكلام ده كله .
الزوجة بصدق ظاهر من ام هدى وكمان في ستات جارتنا كتير راحوله وبيقولوا انه بيدي مية مرقية للحالات الي بتروحله .
الزوج وقد اقتنع بكلام زوجته ولكنه يشوبه بعض القلق طب ويجلكم منين انها توافق بالكلام ده. مش يمكن تقف قدمكم وتقول لا . . والا هنجرها من ايدها ونوديها بالعافية . . انا عمرى مهغصب على بنتي وكمان لازم اكون معاها لو وفقت وراحت للشيخ ده الى بتقولوا عليه .
اجابته الام بأشراقة أمل فزوجها اقتنع مؤخرا ولو بالقليل .. وكل ما هو ات سيكون هين ولكن عليها التمهل والتخطيط لأقناع فتاتها .. مما جعلها تتوجه للعمة الصغرة التي تعتبر قريبة نوعا ما لأبنتها قائلة الموضوع ده عندك انتى . . عليكي دلوقتي تدخليلها وتقنعيها بأسلوبك وهى بتحبك قوي واكيد هتسمع كلامك .
توجهت العمة متدلية الى الخارج بعدما اومت لهم بالموافقة ..وهى تدعوا في سرها ان تستجيب لها تلك الفتاة وتوافق على اصطحابهن لهذا الشيخ لربما يهديها ببعض الآيات القرآنية وبرغم عدم اقتناعها هي الاخرى بما يدور من حولها فهى الأخرى لديها من الكيلام ما يجعلها تهوى ارضا ولكن تحاول الصمود من أجل الجميع ..لتجد بعد ذلك تلك الماكثة في وهن مما جعلها تلج اليها في محاولة لتخفيف الأمر عليها .
وكأن الأقدار تلاعبها . . فتلك الكلمات التي يشدوا بها الفنان . . جعلتها تعيش في ذكرى من تركها وولا حيث لارجوع
يا مسافر وحدك
يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تشغلني ودعني من غير ما تسلم و كفاية قلبي أنا مسلم..دي عينيه دموعها دموعها بتتكلم
يا مسافر وحدك و فايتني ..ليه تبعد عني و تشغلني
نعم تركها وغارد بمفرده وتركها دون ان يرميها بالسلام واوجعها بكلماته وافعاله الغادرة بها .لتهتف بداخلها قائلة ليه ياعوض تعمل فينا كده تسبني لوحدي وتهاجر 
على ڼار الشوق أنا حاستنى و اصبر قلبي و اتمنى
على بال ما تجيني على بال ما تجيني واتهنى
طمعني بقربك آه و اوعدني يا مسافر وحدك و فايتني
يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تشغلني
نعم تركني لڼاري تأكلني في بعده ..سامحك الله يامن ملك الفؤاد الله يسمحك ياعوض سبتي لڼار شوقي . . هو دا وعدك ليا انك مش هتسبني لأخر العمر .
مهما كان بعدك حيطول انا قلبي عمره ما يتحول
ليه تبعد عني و تشغلني
لتكمل ما تسره في نفسها لتكمل متسائلة ياترى لسه فاكرني والا خلاص شفت حالك ونسينتي 
ودعني من غير ما
تسلم و كفاية قلبي أنا مسلم
دي عينيه دموعها دموعها بتتكلم يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تشغلني على ڼار الشوق أنا حاستنى و اصبر قلبي و اتمنى على بال ما تجيني على بال ما تجيني واتهنى طمعني بقربك آه و اوعدني يا مسافر وحدك و فايتني ليه تبعد عني و تشغلني
خاېف لا الغربة تحلى لك و البعد يغير أحوالك
خليني دايما دايما على بالك يا مسافر وحدك و فايتني
ليه تبعد عني و تشغلني مهما كان بعدك حيطول انا قلبي عمره ما

انت في الصفحة 1 من 10 صفحات