الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

رواية بسبب الشبه الفصول من السابع عشر للعشرين بقلم الكاتبة الرائعة

انت في الصفحة 1 من 9 صفحات

موقع أيام نيوز

الفصل 17
جزء من مذكرات نور...
ياترى ايه الفرق بين الانسان والحيوان 
دايما لما بسأل حد السؤال دا بيكون اول رد بيقوله أن ربنا كرم الإنسان وميزة بالعقل. 
بس هل العقل فرق كافى للتميز بينا وبين الحيوانات. طب ما فى بنى ادمين مبيستعملوش مخهم نهائى وفى حيوانات كتير ذكيه عمرى ما وصلت لاجابه مرضيه بالنسبالي بس لو سالتنى عن رأى ف انا شايفه أن كل واحد فينا ساكن جواه حيوان عايش معاه ف صراع أبدى طول عمرة يا يقدر يستخدم عقله و يروضه ويبقى جزء الانسان غالب يا الحيوان اللى جواه يغلبه و يسوقه . الفرق بينا وبين الحيوان مش بس العقل لا قوة العقل بتفرق انك تجهاد نفسك طول الوقت عشان تكون انسان دا شئ مش سهل ابدا الاسهل انك تستسلم للحيوان اللى جواك بس للاسف بتتحاسب على العكس من الحيوان الحقيقي. جربت ف يوم العب لعبه ف دماغى انى اكتب صفات كل شخص اعرفه على ورقه وابحث عن الصفات دى موجودة في اى حيوان الحقيقة النتيجه كانت صادمه بالنسبالي ومشوقه لدرجه انى مبطلتش العبها كل يوم مع كل شخص أقابله بس للامانه سعات الشخص بيتغير ويقدر يسيطر على الحيوان اللى جواه بس هل دا معناه أنه كسب اخر جوله ولا طول ما هو عايش الحړب بينهم دايرة ! 

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
تهتو منى صح خلينى اديكم مثال معتز مثلا عاش طول عمرة نعامه محسوب على الطيور لكن معندوش من صفاتها غير الريش بيعيش ف دائرة صغيرة بس عندها غريزة القطيع تبان من بعيد أنها بتواجه مشاكلها بأنها ټدفن رأسها في الرمال لكن الحقيقة أنها قويه جدا ودا مجرد تمويه تعرفو أن رجل النعام من قوتها لو ضړبت بيها حيوان مفترس تقضى عليه ساعات قوتنا بتبقى ف ضعفنا .
فريدة بقا جواها يمامه مسالمه عاوزة ترفف بجناحتها لبعيد وتهاجر وف نفس الوقت عندها روابط اسريه قويه جدا .
ايمان بقا ف فرأى أنها قطه حساسه وغامضه ومزاجيه معندهاش ثقه ف حد مستقله بس اليفه وبتحب البشر عادى .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
أما سليم بقا ف دا حكايته حكايه دا عامل زى تويكس كدا من برة بسكوت وجوة كراميل ساعات احسه شرس ومفترس وساعات تانيه يبقى غلبان اوى وقلبه مكسور بيفكرنى بالغوريلا اللى ف فيلم كينج كونج بيحاول يفرض سيطرته على كل حاجه حواليه ف الجزيرة بس الحقيقة أن كل اللى محتاجه بس بنت طيبه تطبط عليه وتشوف قلبه الحقيقى مش الۏحش اللى براه هو ملغبط بس مين فينا ممرش بتروما غيرته اعتقد كلنا مرينا بحاډثه خلتنا اتغيرنا هو يوم واحد كل حياتك بتتحول فيه يوم واحد كافى جدا يخليك بنى ادم تانى .
اموله بقا دى من عالم تانى والله حته من الجنه بس لو لازم يبقى جواها حيوان ف أعتقد انها تشبه القطرس حنونه بتختار شريكها بعنايه وحب الحقيقة هما بيقولو على لغتهم انها لغه الحب .
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
أما البوب بقا سيادة اللواء هاني عبد اللطيف ف دا بقا حمل صبور وهادى وقوى وبيحب عيلته .
لو سألتونى عن نفسى ف بصراحه مش عارفه يمكن جوايا ثعلب متوحد عايش لوحدة لفترات طويلة اغلب عمرة منتهز للفرص حذر بيتمسك بفريسته جدا ومبقبلش الشړاكه هبقى نرجسيه لو قولت أن مميزاتى الذكاء والدهاء بس دى صفاتى طيب .
أما جمال بقا ف من بعيد تشوفه خنزير خبيث مفجوع رمرام ناقل الأمراض بس لما تقرب تنخدع فيه من شكله اللى يشبه الثعلب أو لوريس وتفتكر أن هو سام وقربه منك ممكن يقتلك . بس الحقيقه أنه مجرد راكون غلبان عايش ف حاله مسالم اينعم هو بردو ناقل الأمراض بس محدش بيربى راكون ف البيت برضو .
رنا بقا ف مفيش كلام افعى صفراء سامه . فى شخصيات كدة بتبقى واضحه من البدايه مبتحاولش حتى تخبيى نفسها وتندمج ف البيئه لا هى صفرا وهتفضل كدة . 
هاشم بقا ف دا اسد عجوز قوى وشجاع وذكى وبيحمى عيلته بس عجوز والمړض انهكه .
ماجد بقا ف دا ضبع متوحش وخائڼ وجبان قوى بس قوته بتظهر وسط جماعه تعرفو أن مجموعه ضباع قادرة أنها تهزم اسد

انت في الصفحة 1 من 9 صفحات