الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

رواية كاملة جامدة الفصول من العاشر للثاني عشربقلم مني الفولي

انت في الصفحة 1 من 12 صفحات

موقع أيام نيوز

الحلقة العاشرة 
سليم أخاذا بيدها مجلسا أياها بمقابله وهو يربت على يدها مطمئنا طيب ممكن براحة كده تشرحي لي أيه فكرتك بالظبط وكل حاجة عملتيها.
سلمى متلعثمة وهي تسحب يدها من كفه وتفركها بتوتر من فترة اتفرجت على كليب متصور في اماكن تحفة ومصدقتش لما عرفت أن الأماكن دي في مصر ولما عرفت أنك مرشد سياحي الفكرة الغفران والمساندة جاتني أننا نعمل رحلات داخلية لكل الأماكن اللي محدش يعرفها ناظرة له باعين معتذرة راجية ذاب لها قلبهوعارفة أني غلطت لما كذبت عليك بس كنت محتاجة منك تعملي البروجرام وكنت خاېفة تتريق علي لو قلت لك فكرتي أو اتحرج قدامك لو الفكرة فشلت وقتها عملت صفحة على النت سمتها أعرف بلدك.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
سليم مشجعا ونظراتها المستعطفة ونبرتها الفخورة به وبعمله قد جعلته يقسم أن يحقق له ما تتمنى ولو خسر هو ماديا فلا مكسب له أكثر من نظرتها إليه بتلك النعومة والرقة أتريق ليه دي فكرة جميلة والاسم اللي اخترتيه مناسب وجميل.
سلمى ممتنة لتقديره لها وسعيدة بامكانية تحقيق فكرتها شكرا لما طلبت منك البروجرام وسألتني عن الميزانية وأنا طبعا معرفتش أحدد أنت قلت أنك هتعمل نفس البروجرام بثلاث مستويات فأنا بقى الموضوع كبر في دماغي وغيرت شوية في اسم الصفحة.
سليم متسائلا أزاي
سلمى متحمسة خليت اسم الصفحة أعرف بلدك مصر للجميع ودخلت عملت دعاية للصفحة على كل الجروبات الشبابية خصوصا جروبات الكليات وقلت أن كل المستويات تقدر تتفسح بنفس الاماكن وكل واحد على قد ظروفه واتفاجأت بأن الفكرة سمعت جدا وناس كتير سجلت اعجاب بالصفحة وكمان ناس كتير شكرت في الاسعار المحددة وطلبوا أنهم يشتركوا بالرحلات دي كل واحد حسب المستوى اللي اختاره.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
سليم مستنكرا ليس خوفا من الخسارة المادية ولكن من تهورها الذي قد يوقعها بالمشاكل لفرط حماسها أسعار أيه في أي مستوى بالبروجرام كل الأسعار كانت لاتنين عرسان وفي حاجات كتير مش محسوبة مثلا تكلفة السفر والانتقالات الداخلية لاماكن الفسح بكل محافظة.
سلمى متوترة مبتعدة بجسدها للخلف وقد عاد لها خۏفها بتغير نبرته المتفهمة ماهو أنا قسمت المبلغ اللي أنت حددته على اتنين وزودت عليه تكلفة المواصلات ونسبة ربح بس بسيطة في المرحلتين الوسط والمتواضعة ونسبة معقولة في الرحلات الفايف ستار.
سليم محاولا ضبط نبرته وانفعالاته بعد ملاحظاته لرد فعلها الذي أحزن قلبه برغم تفهمه بكون فعل لا إرادي منها وأنت عرفتي منين أسعار المواصلات.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
سلمى هادئة لهدوءها وكأنه صار مرشدها لا ماهو في تطبيق للميكروباصات المكيفة على النت زي التطبيق اللي بنركبه بالكرسي دلوقتي اتصلت بيهم وخدت أسعار تقريبية لكل حاجة.
سليم مبتسما ومداعبا رغم صډمته ولكنه أدرك وبأن انفعالاته تؤثر عليها وكأنها صارت مرآة لإنفعالاته مش قولت لك النت عامل معكي شغل جامد بس تقريبي دي مش طريقة يتحسب بها مشروع وتلمي فلوس من الناس على أساسها يا سلمى.
سلمى قلقة متخبطة وهي ترى حلم استقلاليتها يركض بعيدا بعدما ظنته وشيك يعني أيه الحسبة غلط وهنخسر طيب أنزل بوست اعتذار على الصفحة وأرجع لكل واحد فلوسه.
سليم صادقا فمال العالم كله لا يساوي أن تفقد ثقتها بنفسها بعد كل ما بذلته من مجهود رغم قلة خبرتها والله لو هدفع من جيبي لتكملي مشروعك زي ما قولتي بالظبط.
سلمى نادمة ومعتذرة طيب وأنت ذنبك أيه تتحمل غلطي.
سليم ولها يحاول ان يوصل لها مشاعره نحوها ويبثها الثقة بنفس الوقت أني أكون وراكي وفي ضهرك ده مش ذنب دي نعمة من ربنا حامد ربنا عليها وبعدين أنا لسه مشوفتش الأسعار اللي أنت حاطها مش يمكن تطلع معقولة ونكسب.
سلمى وجلة من أسلوبه الذي بات يشتت تفكيرها ما بين قلب سعيد وعقل مؤنب أن شاء الله.
سليم مبتسما بحب بإذن الله أنت دلوقتي تفتحي لي الصفحة وكمان سيبي لي كشوفات الحجز.
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
سلمى وهي تنهض مضطربة لابتسامته التي باتت تبوح بالكثير الكشوفات في الشنطة مع الفلوس وأنا محددة كل حجز لأي مستوى ودفع كام وعدد الأفراد كله عندك شوفهم عقبال ما أعملك الغدا.
سليم متفهما تهربها وغير راغب بمحاصرتها ليزفر متحسرا برافو عليكي أنا هاظبطهم عقبال ما تحضري حاجة ناكلها.
سلمى خجلة من عينيا.
سليم ناظرا لعينيها بوله جعلها تفر راكضة للمطبخ تسلم عنيكي.
في اليوم التالي
سليم منبهرا بجنيته المميزة التي لو نشأت بظروف طبيعية لتفوقت على اقرانها لما تتمتع به من ذكاء وسعة أفق بسم الله ماشاء الله عليكي يا سلمى رغم أنك عاملة الحسبة كلها تقريبي لكن الحمد لله تقريبا مظبوطة وممكن يطلع لك هامش ربح كويس.
تؤثر تقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار على أسعار السيارات، حيث يؤدي ارتفاعهما إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
سلمى سعيدة تتقافز الفرحة بعينيها كطفلة امتدح مدرسها نتيجتها بجد يا سليم يعني ملخبطتيش كتير.
سليم مبتسما محاولا أن يوصل لها العقبات بالتدريج وبهدوء بصراحة الحسبة المادية معقولة بس في حاجة زي دي في حاجات تانية أهم من الحساب وللأسف أنت معملتيش حسابها.
سلمى متوترة أيه
سليم مستفسرا بهدوء أنت محددة تاريخ للرحلة بعد شهر ونص على أي أساس.
سلمى ببساطة على أساس أن الامتحانات تكون خلصت والشباب في اجازة.
سليم موضحا ماشي بس هو أنت اتصلتي بالاماكن دي وشوفتي عندهم مكان يستقبلوا كل الاعداد دي ولا لا اتفقتي معهم على الأسعار.
سلمى مضطربة وقد أدركت بفطنتها بأن أخطاءها ستوقف المشروع ولكنه يتروى بإخبارها لا مانا عمالة أسمع أن السياحة مضړوبة وأن تقريبا مفيش اشغالات فقلت دول ما هيصدقوا.
سليم برقة ملاحظا ترقبها لرفضه المنتظر فأراد تخفيف الأمر عليها وإرجاع الفشل لسببه الحقيقي وهو عجزه حتى لو كده برضه لازم تأمني نفسك بس الحمد لله أنك حددتي المستوى ومكتبتيش الأسماء يعني كنت بتكتبي فندق ثلاث نجوم ومكتبتيش اسم الفندق اللي أنا مقترحه وده هيدينا مساحة نتحرك فيها ولو متفقناش مع أي مكان ممكن نبدله بمكان تاني بنفس المستوى.
سلمى زافرة براحة يعني كده مفيش مشكلة خلاص.
سليم مبتسما بمرارة وهو يلوم نفسه لإفساده سعادتها بسبب عجزه وأنه ليس بسند لها كما تنتظر للأسف في أكبر مشكلة المشكلة الأهم وأنت معملتيش حسابها.
سلمى حائرة أيه
سليم بمرارة وهو يضرب كرسيه بيده وكأنه من يكبله ويشل حركته الاتفاقات يا سلمى التحركات المفروض حد يسافر يتفاوض ويتفق مع الاماكن دي ويحدد مواعيد ويأكد حجز وبعدين يرافق الرحلات ويشرف عليها.
سلمى وهي تمسك بيديه بين كفيها تنظر لعينيه بثقة تستمدها منه وتبثها له يا سلام امال أنا مشاركة أجمد مرشد في مصر زي ما قال مستر أسامة مش عشان هو اللي يتولى الأمور الفنية اللي زي دي.
سليم يفلت من يدها مبتعدا بهلع لمجرد تخيله أنها تطلب منه أن يقوم بذلك الدور أنت متخيلة أني ممكن أقابل حد من اللي كان يعرفوني زمان متخيلة أني ممكن اتنقل ما بينهم على كرسي ومنهم اللي يشفق علي ولا اللي يشمت في مش كفاية يوم ما قابلت

انت في الصفحة 1 من 12 صفحات